Vilkår & Betingelser

Startside/Butikk/Vilkår & Betingelser

Generelle vilkår

For å handle hos bylaila.no må du ha leveringsadresse i Norge (med unntak av Svalbard og Jan Mayen). Vi lagrer opplysningene på en sikker måte, og opplysningene vil ikke være tilgjengelige for uvedkommende.

By|laila kan ikke inngå avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 15 år. Kredittkjøp kan kun gjennomføres av personer over 18 år og forutsetter at du har en kredittkortavtale med din bank eller ditt kortselskap.
By|Laila selger varer ment for privatmarkedet. Varer du handler hos oss er derfor ikke ment for videresalg, men til eget bruk.

Parter

Selger er By|Laila.no og betegnes i det følgende som selger/selgeren. (Se “kontakt oss” for bedriftinformasjon)

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen

Tilbud

Tilbud gjelder så langt lageret rekker.

Betaling

Selger kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Leveransevilkår

By|Laila har forsendelser til hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Leveringstiden varierer for det enkelte produkt, men ligger vanligvis mellom 1 og 3 virkedager etter registrert innbetaling. Vi tar forbehold om lengre leveringstid i perioder med mye trafikk hos oss eller vår transportpartner.

Brevpakker leveres normalt sett i din postkasse. I noen tilfeller, for eksempel hvis postkassen din er full, må du hente pakken på postkontor. Da vil du få henteseddel i postkassen.

Som kunde plikter du å følge med på status på din forsendelse. By|Laila er ikke ansvarlig for utlevering av melding om ankommet pakke. Posten returnerer etter sitt system uavhentede pakker etter 14 dager.

Dersom du har registrert feil navn/adresse på ordren, postkassen er for liten eller for dårlig merket så pakken ikke kan bli levert, du ikke er hjemme på avtalt leveringstidspunkt, ikke henter varene eller nekter å motta dem, vil varene bli returnert til oss for din regning. Du vil i slike tilfeller bli tilbudt å få ordren tilsendt på nytt til ny opprinnelig fraktsats pluss 20,- i gebyr for å dekke noe av våre returomkostninger. Dersom du ikke betaler ny frakt eller ikke ønsker sendingen på nytt vil du bli belastet et gebyr på 20% av ordrens verdi,- fra det innbetalte beløp i tillegg til returomkostninger på kr 45,-. Eventuelt restbeløp blir kreditert mot betalingsmåten som ble benyttet ved betaling av ordren.

Dersom du ber Posten om å returnere varen, samt at du på forhånd melder fra til oss om at du benytter deg av angreretten innen fristen, skal du bare betale for returkostnaden.

Skadde sendinger

Dersom du mottar en skadd sending, plikter du som kunde å forholde deg til våre rutiner som gjelder ved mottak av en skadd sending. Kontakt oss på post@bylaila.no. Da vil du få svar fra en av våre saksbehandlere som vil hjelpe deg videre. Varer som er skadet etter sending med Posten må fremvises på postkontor og skademelding må fylles ut.

Vareinformasjon

By|Laila gjør hele tiden sitt beste for å gi deg korrekte produktopplysninger. By|Laila tar allikevel forbehold om feilaktig produktbeskrivelse. By|Laila tar også forbehold om at det av ulike årsaker kan bli tomt på lager. Alle våre produkter kan brukes i Norge. Det følger med bruksanvisning på alle produkter som krever dette. Om det ikke skulle foreligge, kontakt oss på post@bylaila.no

Allergisk reaksjon
Om du har fått en allergisk reaksjon av et produkt du har kjøpt hos oss ber vi om at du kontakter oss på epost post@bylaila.no. By|Laila vil under enhver omstendighet ikke registrere opplysninger om din helse eller gi anbefalinger hva gjelder din helse eller allergiske reaksjoner.

Copyright

Innhold på www.bylaila.no er By|Laila sin eiendom. Dette innhold er beskyttet etter opphavsrett, markedsførings- og varemerkelovgivning. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder beskrivelse av produktene, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på sidene ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er tillatt etter lovgivning eller etter samtykke fra By|Laila.

Reklamasjon og angrerett

Alle henvendelser som gjelder reklamasjon, skade på varer eller feil ved leveransen, skal rettes skriftlig til post@bylaila.no. Du får da svar fra en av våre saksbehandlere snarest mulig. Ikke send tilbake varer før du har fått beskjed om dette fra saksbehandler. På denne måten håndteres saken smidigst mulig og uten unødvendige returkostnader. Tilbakebetaling ved angring/reklamasjon som medfører kreditering, skal skje innen 14 dager etter mottak av retursendingen.

Angrerett og angrefrist – generell informasjon

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven, og varen og angrerettskjema er mottatt. Du må ha handlet for minst 300,- (eks frakt) for å kunne benytte deg av denne. Angrerettskjema kan du få ved å kontakte post@bylaila.no. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter blant annet kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler. Dersom du beholder varen kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare) eller heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake.

Hvis du benytter deg av angreretten innen fristen skal du ha tilbake det du har betalt for varen. Før oppgjør finner sted, skal varen sendes i retur til selger snarest mulig -og innen 14 dager etter at melding om bruk av angreretten er gitt. Returkostnader må du dekke selv, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Angreretten forutsetter at varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Det vil si at du kan ikke angre kjøpet hvis du har brutt forseglingen på produkter til personlig pleie og liknende.

Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvending for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jr. Ang Angreretten §25).

Reklamasjon – generell informasjon

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den gi selgeren skriftlig melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er likevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok produktet. Dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Dersom det foreligger en mangel ved produktet, og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene, kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende:

  • Holde kjøpesummen tilbake
  • Under visse forutsetninger velge mellom retting og omlevering
  • Kreve heving av kjøp dersom mangelen ikke er uvesentlig
  • Kreve erstatning

Dersom selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke produktet har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Har du ytterligere spørsmål om angrerett, angrefrist eller reklamasjoner kan du kontakte oss gjennom post@bylaila.no

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10 i forbrukertilsynets standard salgsbetingelser. Se link HER

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.